koffietafelboeken
Wie zegt dat boeken alleen om te lezen zijn? Onze prachtige luxe koffietafelboeken bewijzen het tegenovergestelde! Koffietafelboeken helpen je ruimte te personaliseren. En zijn geweldige gespreksstarters! Terwijl velen van ons zouden beweren dat elk boek het waard is om te worden getoond. Zijn sommige gemaakt om gezien te worden. Of je nu een housewarming-cadeau nodig hebt of gewoon iets nieuws voor je eigen koffietafel, onze koffietafelboeken zijn er voor iedereen.
Alright, maar wat is dan zo’n koffietafelboek?
Een koffietafelboek is een extra groot, meestal hardcover boek met als doel het te tonen op een tafel die bedoeld is voor gebruik in een ruimte waarin men gasten entertaint en van waaruit het kan dienen als inspiratie voor een gesprek. Het onderwerp is overwegend non-fictie en illustratief, zoals bijvoorbeeld een fotoboek. Pagina’s bestaan voornamelijk uit foto’s en illustraties, vergezeld van bijschriften en kleine tekstblokken, in tegenstelling tot lang proza. Omdat ze zijn bedoeld voor iedereen die het boek wil oppakken, is de analyse binnenin vaak eenvoudiger en met minder jargon dan andere boeken over het onderwerp.
David Brower wordt soms gecrediteerd met het bedenken van het “moderne koffietafelboek”. Toen hij als uitvoerend directeur van de Sierra Club diende, had hij het idee voor een reeks boeken waarin natuurfotografie en geschriften over de natuur werden gecombineerd, met, zoals hij het zei, “een paginaformaat dat groot genoeg is om de dynamiek van een bepaald beeld te dragen” Het oog moet worden vereist om zich binnen de grenzen van het beeld te verplaatsen, niet alles in één oogopslag.” Het eerste soort van dit boek, “This is the American Earth”, met foto’s van Ansel Adams en anderen en tekst van Nancy Newhall, werd in 1960 gepubliceerd. De serie werd bekend als de serie “Exposure Format”, met uiteindelijk 20 titels. Vanaf 2011 werd Madonna’s boek ‘Sex’ het meest gezochte koffietafelboek. Dit boek wordt echter niet meer gedrukt.
Tijdloos
“Een koffietafelboek of koffietafelboeken zijn niet per definitie tijdloos. Het is een uitdaging om een tijdloos boek te maken als je een tijdgebonden onderwerp hebt. Dat gezegd hebbende, streven we er bij de ontwikkeling van boeken naar om een zo iconisch mogelijk boek te ontwikkelen, binnen het segment. Vooral bij het ontwerpen van een boek streven we naar tijdloosheid. Een goed voorbeeld is het Tom Ford- boek. Het bestaat al meer dan 10 jaar, maar het is nog steeds een van de best verkochte koffietafelboeken vanwege het ontwerp”, vertelt uitgeverij MENDO hierover aan een Amerikaans tijdschrift.